Kontrolovat čichem oblečení nalezené na zemi je odpudivé. Lidé ze startupu (NE)vyprat? to ale přesto dělají, a s radostí. Ať už jste rodiče s malými dětmi, vášniví cestovatelé či jste prostě „jen“ zavaleni prací, jistě znáte větu: „Nevím, kam dřív skočit!“ Věřte, že čichací asistenti vám ulehčí a změní život.
Na světě je mnoho profesí, o kterých pravděpodobné nemáte ani potuchy. Existují například profesionální očichávači, kteří hodnotí účinnost deodorantů tak, že čichají k podpaží testovaných subjektů. Existují také na první pohled netradiční úklidové profese, jako je údržbář žraločího akvária. Poslední roky zaznamenáváme velký rozmach startupů. Vznikly společnosti vyrábějící chytré boty, robotické mazlíčky anebo brokolicové latté. V České republice začal pomalu a nenápadně fungovat startup s netradičním názvem (NE)vyprat? jako asistenční úklidová služba. Tentokrát jde však o něco zcela unikátního a jiného, startup se totiž zaměřuje na očichávání a posuzování stavu vašeho oblečení. (NE)vyprat? nabízí pomoc těm, kteří jsou vytížení svou prací, rodinou, či se doma pohybují velice málo a nestíhají se starat o svoji domácnost.
Čicháme, třídíme a pereme
„Nápad založit (NE)vyprat? vznikl z mých vlastních osobních frustrací, kdy jsem se kvůli pracovní vytíženosti zkrátka absolutně nestíhal věnovat úklidu. Byl jsem rád, když jsem si byl po pracovním dni schopný udělat večeři a dojít do postele,“ říká Luděk Malina, zakladatel (NE)vyprat?.
Práce asistentů z (NE)vyprat? spočívá v očichání prádla, třídění toho, co je špinavé a toho, co je ještě použitelné nebo úplně čisté. Zajisté to znáte: přijdete z práce domů, hodíte triko na židli a jdete připravit večeři. Na triko zapomenete a další den na něm přistanou kalhoty. Než se nadějete, máte pokoj plný nejen použitého oblečení, ale také oblečení, které jste právě vytáhli z pračky a nedostali jste se k jeho žehlení. Nastává chaos – co je špinavé a co ne? Začínáte tedy čichat k ponožkám, spodnímu prádlu, zkoumáte, v jakém stavu jsou mikiny a kalhoty. A cítíte se hrozně, špinavě a zostuzeně, protože tohle určitě nikdo jiný nedělá… tady se však velice mýlíte.
Prát špinavé prádlo na veřejnosti je neslušné
Proč takový startup ještě nevznikl? Pravděpodobně kvůli obavám z reakcí lidí, kteří problémy s úklidem nemají. Dnes existují různorodé profese v odvětví úklidu, od hotelových pokojských, přes údržbáře zábavních parků až po kvalifikované osobní uklízečky. Jsou to „neviditelné“ práce, o kterých lidé většinou nemají valné mínění, jelikož jsou přesvědčeni o jejich jednoduchosti. (NE)vyprat? nabízí služby těm, kteří na vlastní kůži znají, jaké to je úklid nezvládat.
„U potenciálních zákazníků vyvolává kritika jejich života v chaosu nepříjemné pocity. Myslí si, že je s nimi něco špatně. Nedostatek času na úklid proto se svými přáteli neřeší a před ostatními jej skrývají, i když je to jeden ze stěžejních problémů jejich domácnosti,“ vysvětluje Frederik Šanda, Key Account Manager společnosti (NE)vyprat?.
Jak to funguje?
Asistenční služby společnosti (NE)vyprat? lze prozatím objednat pouze prostřednictvím online formuláře. Následná konzultace probíhá přes telefon anebo nadále prostřednictvím e-mailu. Není náhodou, že (NE)vyprat? zvolili také cestu písemné formy, kde se předem zákazníka ptají na základní požadavky pro jejich čichové asistenty. Patří mezi ně například představa o četnosti docházení a průměrný počet neuklizeného oblečení za tři dny.
„Z jednoduchého pozorování jsme pochopili dvě zásadní věci. Nejprve jsme zjistili, že je nepravděpodobné někoho přesvědčit k využívání našich služeb osobně. Nikdo v práci nezačne vykládat o tom, že ráno našel v kuchyňské skříňce zapadlý plesnivý chleba a musel se postarat o jeho likvidaci. Nicméně se to děje, a to samé platí i o přebírání šatstva do pračky,“ vysvětluje Karolína Hrabánková, konzultantka pro firmu (Ne)vyprat?. „Je také důležité usnadnit celý proces objednávky, jelikož čím déle se o takové choulostivé věci s někým bavíme, tím víc je druhý nesvůj a nesčetněkrát se nám stalo, že zákazník položil telefon, protože se zkrátka přespříliš styděl.“
Influenceři, kteří nejsou tabu
V dnešní době mají silný vliv influenceři. Startup (NE)vyprat? se rozhodl na nich postavit svoji značku také. Nabízí se otázka, čím je přesvědčit, aby jej podporovali? Přeci jen jde o velice choulostivou záležitost. Na to odpověděl marketingový analytik Tomáš Filipec:
„Těžší než oslovit potenciální zákazníky, je oslovit influencery, kteří se nebojí vyjít na veřejnost s tím, že řeší podobné stigmatizované věci. Chceme využívat influencery jako podporovatele, ne jako hnací mechanismus pro získávání zákazníků. Proto se zaměřujeme na silné individuální osobnosti, u kterých tušíme, že by naše služby ocenily.“
„Můj život se točí převážně kolem cestování, a tak mám velice málo času starat se o svůj byt v Praze. Často se tam jen mihnu, abych si vyměnila kufry. Tuto asistenční službu jsem si oblíbila během chvilky. Díky klukům z (NE)vyprat? si už nemusím dělat starosti, že bych ztrácela čas přebíráním hromady oblečení, co jsem nechala naházené v batozích. Jsou diskrétní, nesoudí a ač se to zdá banální, velice mi usnadňují život,“ říká 29 letá zpěvačka a cestovatelka Christina Delaney, jedna z influencerek společnosti (NE)vyprat?.